Bannersetje

Datum: augustus 18, 2020
Categorie: Dienstverlening

Samenvatting Artikel

Wat is een banner?

Een banner is een advertentie die wordt weergeven op een website. Je hebt ze ongekend weleens voorbij zien komen op een website en ze worden vaak gemaakt door online marketing bureau’s. De banner bestaat meestal uit een foto of animatie die kan bewegen of stil staat. Het doet van een banner is het aantrekken van internetverkeer naar de desbetreffende adverteerder. De banners worden meestal aangeleverd door een centrale server. Ook jij kunt een banner maken of laten maken om meer potentiële klanten naar je website te werven. In dit artikel wordt beschreven hoe je een goede banner kunt maken die indruk maakt op internetgebruikers. 

Bepaal de grootte van je banner

Je moet eerst bepalen waar je de banner wilt gaan gebruiken. Hierop kun je de grootte van je banner aanpassen. Als je niet de juiste grootte kiest, kan dit je veel geld kosten. Er zijn namelijk bepaalde maten die effectiever zijn dan andere. Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen op je banner klikken. Hieronder staan een aantal formaten die frequent worden gebruikt:
  • Vierkant: 250 x 250
  • Banner: 468 x 60
  • Leaderbord 728 x 90
  • Skyscraper 120 x 600

Het kiezen van de juiste kleuren

Het kiezen van de juiste kleuren is heel belangrijk voor je banners. De kleuren bepalen hoe jouw merk of product zich profileert. Het kan dus van belang zijn om wat psychologische aspecten toe te passen bij het kiezen van de juiste kleuren. Elke kleur heeft zijn eigen kenmerken en een ander effect op de perceptie van jouw merk of product. Hieronder staan de effecten van een aantal kleuren beschreven:
  • Rood: vuur, passie, liefde, dit is een hartstochtelijke kleur die meteen in het oog schiet. Het laat zien dat jouw product uitdagend is en stelt hoge verwachtingen aan het product. 
  • Blauw: kalmte, betrouwbaarheid, technologie, deze kleur creëert een rustige en betrouwbare uitstraling. 
  • Groen: vredig, natuur, kalmte, deze kleur wordt vooral geassocieerd met de natuur. Natuurlijke producten en voedselproducten zullen veel profijt hebben van deze kleur. 
  • Geel: Optimisme, energie, rijkelijkheid, geel is een kleur die veel optimisme uitstraalt, de kleur wordt ook vaak geassocieerd met de zon.

Buttons

In je banner wil je natuurlijk een button hebben die naar jouw website of product linkt. De button moet er aantrekkelijk uitzien zodat mensen er graag op willen klikken. Het is wederom belangrijk dat je een goede kleur kiest, zorg ervoor dat het contrast tussen je button en banner goed is zodat de button opvalt. Daarnaast is de vorm van de button ook belangrijk. Vierkante of rechthoekige buttons werken vaak het beste en sporen de bezoekers aan om actie te ondernemen. Als laatste is de positionering belangrijk. Het is vooral belangrijk om de button te plaatsen op de plek waar men ze zou verwachten, bijvoorbeeld onderaan de banner.  Wil jij ook een banner hebben? Er zijn veel ondernemingen die een banner voor je kunnen maken. Bekijk op Startup24 in welke steden je deze diensten kunt vinden. 

Recente blog artikelen

Andere interessante artikelen

Meer leuke artikelen van Startup24 lezen? Bekijk hier andere artikelen over steden, marketing, home deco, sport en nog meer.