SEO: zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie is een heel belangrijk onderdeel van veel websites. Zonder een goede SEO-structuur zal je website niet snel worden gevonden op zoekmachines als Google. In dit artikel leggen we je alles uit wat je moet weten over SEO.Wat is SEO?
Zoekmachine optimalisatie is het verbeteren van je website content autoriteit en techniek met als doel beter organisch gevonden te worden. Bij zoekmachine optimalisatie is het aan te raden eerste onderzoeken welke zoektermen relevant zijn voor jouw website. Er wordt gekeken op welke zoektermen mensen veel zoeken op Google. Vervolgens worden deze woorden gerapporteerd in een zoekwoordenonderzoek, dit zijn de zogenoemde “zoekwoorden”. Nadat de meest relevante zoekwoorden bekend zijn, worden deze woorden verwerkt in de kopteksten en content op je site. Ook de meta-beschrijvingen worden gevuld met zoekwoorden. Deze strategie zorgt ervoor dat jouw website sneller op Google zal worden gevonden.SEO-techniek
Bij de techniek wordt voornamelijk gekeken hoe jouw website wordt gewaardeerd door zoekmachines als Google. Hiermee wordt bepaald hoe snel jouw website wordt gevonden en op welke positie in de zoekresultaten jouw website verschijnt. Er zijn verschillende factoren die hier van invloed op zijn. Hoe snel laadt de website, zijn er links naar pagina’s die niet bestaan of niet goed werken? Dit soort zaken wegen allemaal mee. Het verbeteren en optimaliseren van deze factoren is belangrijk om goed te scoren op zoekmachines. Heb je een WordPress website? Dan zijn er veel SEO-plug-ins beschikbaar die je hierbij kunnen helpen.SEO-autoriteit
Naast de technische factoren is het ook belangrijk om je domeinautoriteit te verhogen. De domeinautoriteit van jouw website bepaalt ook hoe snel je op zoekmachines wordt gevonden. Je kunt de domeinautoriteit van je website verhogen door middel van hoog scorende backlinks. Een backlink is een verwijzing naar jouw pagina vanaf een andere website. Een backlink van een grote nieuwswebsite of een prominent bedrijf zal dus de domeinautoriteit van jouw website flink verhogen. Hoe meer backlinks van websites met een hoge domeinautoriteit jouw website heeft, des te hoger de domeinautoriteit van jouw website zal worden.
SEO-content
De content van jouw website is van groot belang voor SEO. Het is belangrijk dat de teksten en kopteksten op jouw website zijn gevuld met belangrijke zoekwoorden, maar je moet dit natuurlijk ook niet overdrijven, anders val je door de mand bij Google wat een averechts effect heeft. Daarnaast is het belangrijk dat de content op je website niet is gedupliceerd. In andere woorden, je moet met behulp van speciale technieken aangeven wanneer je een tekst dubbel gebruikt op verschillende pagina’s. Verder is het belangrijk dat de content op je website van goede kwaliteit is. Hoe beter de teksten geschreven zijn, des te beter de pagina’s scoren op Google.SEO optimalisatie voor jouw website?
Voor een kleine website is het mogelijk zelf de SEO te verbeteren. Het is wel aan te raden hier een expert naar te laten kijken, zodat je weet dat je de ‘goede richting’ in gaat. Voor websites met veel pagina’s of veel belangrijke diensten/producten is het aan te raden een SEO-bureau in te schakelen. Zij weten van de hoed en de rand en SEO is voor een SEO-bureau dagelijkse kost. Het optimaliseren van jouw website is een tijdrovende klus en vereist vakspecifieke kennis. Het is daarom beter om dit werk over te laten aan een erkend SEO-bureau voor bijvoorbeeld 1 onderdeel of meerdere onderdelen:- Linkbuilding: het vergaren van kwalitatieve backlinks naar jouw website of specifieke pagina’s met als doel de domeinautoriteit te verhogen.
- SEO-content: het in kaart brengen van relevante zoektermen met een zoekwoorden onderzoek en het schrijven van goede webteksten die geschikt zijn voor SEO.
- Technische SEO: Het in kaart brengen van de huidige technische stand van zaken en het uitvoeren van verbeteringen om de website bijvoorbeeld sneller te laten laden.