SEA: zoekmachine adverteren

Datum: juli 27, 2020
Categorie: Dienstverlening

Samenvatting Artikel

SEA: Search Engine Advertising

Search Engine Advertising (SEA) is een belangrijk onderdeel van de online marketing. Het doel van je website is om zoveel mogelijk bezoekers naar je site te krijgen. Helaas is dit erg lastig zonder enige vorm van marketing. Je zult je website moeten optimaliseren en gebruik moet maken van Google Ads om meer internetverkeer naar je site te genereren. In dit artikel leggen we, op een toegankelijke wijze, alles uit wat je moet weten over SEA en Google Ads.

Wat is SEA?

Bij Search Engine Advertising wordt net als bij zoekmachine optimalisatie eerst een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd om te kijken welke keywords belangrijk zijn. Zo krijg je een overzicht van de termen die veel worden gezocht op zoekmachines als Google. Bij SEO worden deze keywords gebruikt om de teksten en kopteksten van de website te vullen. SEA is een aanvulling hierop, je betaalt voor bepaalde keywords zodat jouw website eerder in de zoekresultaten verschijnt wanneer iemand op een bepaald keyword zoekt. Google Ads is een prominent hulpmiddel binnen de SEA.

Google Ads

Google Ads is ontwikkeld door Google en is de voornaamste inkomstenbron van Google. Het hulpmiddel is erop gericht om websites beter vindbaar te maken tegen betaling. Zoals al eerder werd benoemd, bekijk je eerst welke keywords belangrijk en relevant zijn voor jouw onderneming. Vervolgens biedt Google Ads je de optie om te betalen voor bepaalde keywords. Op deze manier scoort jouw website beter en hoger in de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op de desbetreffende keyword. Je kunt een bepaald bedrag bieden per keyword. Hoe meer je betaald, des te sneller jouw website wordt gevonden.

Hoe effectief is SEA?

Hoe effectief een SEA-campagne voor jouw bedrijf is, ligt aan verschillende factoren. Ten eerste is het belangrijk dat je relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf kiest. Als je bijvoorbeeld kleding verkoopt, wil je niet bijvoorbeeld bieden op zoekwoorden die gerelateerd zijn aan gereedschap. Verder is het CTR belangrijk, CTR staat voor Click Through Rate. In simpele woorden is dit het aantal keer dat ook daadwerkelijk wordt geklikt op jouw advertentie. Hoe hoger het CTR is, des te meer mensen naar jouw website geleid worden. Je betaalt per click, dus als er vaak op je advertentie wordt geklikt, gaan jouw kosten ook omhoog. Het is dus belangrijk dat je je SEA-campagne door een erkend en professioneel online marketing bureau laat uitvoeren zodat je niet onnodig veel geld uitgeeft.

Zoek jij hulp bij SEA en Google Ads?

Het opzetten van een effectieve SEA-campagne is een intensieve klus die specifieke vakkennis vereist. Daarom is het essentieel dat je campagne wordt uitgevoerd door een professioneel SEA bureau. Ben jij op zoek naar SEA en hulp bij Google Ads? In iedere stad zijn er diverse SEA-bureaus, bekijk Startup24 voor een goed overzicht van alle steden.

Recente blog artikelen

Andere interessante artikelen

Meer leuke artikelen van Startup24 lezen? Bekijk hier andere artikelen over steden, marketing, home deco, sport en nog meer.