Explanimations: wat is er allemaal mogelijk?

Datum: januari 18, 2022
Categorie: Dienstverlening

Samenvatting Artikel

De laatste jaren lijken er steeds meer bedrijven en instanties te zijn die gebruik maken van explanimations. Een explanimation kun je hierbij zien als een animatievideo waarin er iets wordt verteld of uitgelegd. Dit gebeurt doorgaans via een combinatie van (geanimeerde) beelden, geluid en tekst. Bij uitstek is een explanimation ideaal om een ingewikkelde situatie of een complex probleem op een simpele manier uit te leggen aan de kijker. Gunstig is hierbij ook dat je als maker van een dergelijke geanimeerde video helemaal zelf kunt bepalen en sturen waar de kijker zijn of haar aandacht op moet vestigen. Op het gebied van explanimations is er uiteraard van alles mogelijk. Welke mogelijkheden je hierbij zoal hebt wordt in het restant van dit artikel beschreven.

Productvideo’s

Het goed in beeld brengen van producten en diensten van een bedrijf is misschien wel de meest gebruikte aanleiding tot het maken van een explanimation. Op een productpagina kan een dergelijke video van toegevoegde waarde zijn om bijvoorbeeld de voordelen van een product aan te tonen of om te laten zien hoe een product werkt. Het toevoegen van een explanimation leidt aantoonbaar tot een grotere kans op verkoop.

Positionering

Zoals geldt voor elke video, geldt voor een explanimation en info clips ook: je kunt hiermee de uitstraling van je bedrijf een flinke boost geven. Via een explanimation kun je bijvoorbeeld bij uitstek de waarden en de huisstijl van je bedrijf tonen aan de geïnteresseerden. Dit leidt wellicht op korte termijn nog niet tot meer omzet, maar wel hebben dergelijke animatievideo’s waarschijnlijk een positieve invloed op je naamsbekendheid. Dat beelden bij de consument beter blijven hangen dan woorden speelt hierbij ook een belangrijke rol.

E-mailmarketing

Ondernemers die aan e-mailmarketing doen weten hoe frustrerend dit soms kan zijn: talrijke ontvangers van je zorgvuldig samengestelde mails lezen deze niet of nauwelijks. Uit diverse onderzoeken blijkt echter dat als je een video aan je mails toevoegt, dat de klikfrequentie opeens flink toeneemt. Ook hieruit blijkt weer de populariteit van video’s ten opzichte van stukken tekst. Wil je voor het beste resultaat zorgen, dan is het wel zaak dat je video in de mail zelf afgespeeld kan worden. Zorg daarbij voor een explanimation van hooguit een paar minuten. Uiteraard dient de video ook snel en duidelijk vindbaar te zijn voor de ontvanger. Plaats de video daarom zeker bovenin de mail.

Vacatures

Voor bedrijven in diverse sectoren is het de laatste jaren steeds moeilijker geworden om aan genoeg (goed) personeel te komen. Herken je dit helaas maar al te goed, dan is het misschien zaak om iets te doen aan de aantrekkelijkheid van je vacatures. Welnu, door een explanimation aan de vacature toe te voegen zou je dit doel zeker realiseren. In deze explanimation kun je het bedrijf in het algemeen en de functie in het bijzonder in een positief daglicht stellen. Grote kans dat het aantal reacties op je vacature daardoor zal stijgen.

Training nieuw personeel

Heb je eenmaal een nieuwe medewerker in dienst, dan zul je deze natuurlijk eerst goed moeten inwerken. Het gebruikmaken van explanimations is hierbij ronduit ideaal. Heb je eenmaal een aantal duidelijke instructievideo’s voorhanden, dan hoef je je huidige personeel veel minder in te zetten voor het inwerken van dit nieuwe personeel.  

Recente blog artikelen

Andere interessante artikelen

Meer leuke artikelen van Startup24 lezen? Bekijk hier andere artikelen over steden, marketing, home deco, sport en nog meer.

Gezondheidstips feature image01
Voeding en gezondheid

Gezondheidstips

Met deze gezondheidstips ligt een gezonde levensstijl binnen handbereik Wil jij graag gezonder gaan leven en ben je op zoek naar de beste
Lees verder »