Relatiegeschenken: waarom, wat en wanneer?
Het geven van relatiegeschenken is iets wat al erg lang bestaat. Het zijn cadeautjes die je weggeeft aan je (potentiële) zakenrelaties, partners of personeel. Veel mensen onderschatten het belang van relatiegeschenken. In dit artikel lees je waarom ze ook in deze tijd nog van belang kunnen zijn.
Waarom een relatiegeschenk?
In de eerste plaats is een relatiegeschenk natuurlijk bedoeld om je waardering te tonen tegenover je (potentiële) zakenrelaties. De geschenken kunnen in dat geval gezien worden als een bedankje of als een aanmoediging. Relatiegeschenken zorgen ook voor dat mensen je sneller onthouden; iedere keer wanneer ze naar je geschenk kijken zullen ze aan jou en je bedrijf denken. Doordat ze maatwerk zijn kun je ze erg persoonlijk maken. Vooral in tijden van de pandemie kun je mensen zo laten weten dat je aan ze denkt.
Daarnaast kun je relatiegeschenken ook inzetten als een vorm van merchandise. De items zullen immers voor veel extra zichtbaarheid van je bedrijf zorgen. Zo zul je mensen bereiken waar je in eerste instantie misschien niet meteen aan had gedacht.
Wat kun je geven?
Je kunt ontzettend veel kanten op wanneer het gaat om relatiegeschenken. Wel is het belangrijk om te onderzoeken wat voor jouw bedrijf de beste relatiegeschenken zouden zijn; ze moeten immers wel bij het imago van je bedrijf passen. Natuurlijk heb je voorbeelden die altijd goed zijn. Dit zijn items die altijd handig zijn; denk dan aan mokken bedrukken met je bedrijfsnaam of aan pennen met logo. Wat tegenwoordig ook een goed idee is, is om je te richten op duurzame geschenken. Veel bedrijven hechten veel waarde aan het bijdragen aan een groenere wereld; wanneer jij duurzame relatiegeschenken uitdeelt scoor je dus gelijk punten.
Wanneer geef je een relatiegeschenk?
Je kunt een relatiegeschenk eigenlijk op ieder moment geven. Toch zijn er momenten wanneer je er extra op kunt inspelen. In december wordt er vaak veel geïnvesteerd in relatiegeschenken. Denk bijvoorbeeld aan kerst en oud en nieuw. Dit zijn momenten in het jaar waarop je je klanten en zakenrelaties kunt bedanken voor de samenwerking van het afgelopen jaar. Ook een kleine attentie rond Pasen en Sinterklaas doen het altijd goed. Op deze momenten kun je de relatiegeschenken ook inzetten om je personeel in het zonnetje te zetten; dit geeft ze wat extra motivatie om weer met volle moed verder te werken.
Je zou de relatiegeschenken ook kunnen uitdelen bij jubileumvieringen; dit is een goed moment om je bedrijf even extra in de schijnwerpers te zetten. Denk dan ook aan beurzen en evenementen of andere plekken waar je de kans hebt dat veel mensen kennis kunnen maken met je bedrijf!