Marktonderzoeksbureau
Marktonderzoeksbureaus beantwoorden de meest uiteenlopende vragen van ondernemingen. Vaak gaan die vragen over marketing of productontwikkeling. Bijvoorbeeld welke doelgroepen geïnteresseerd zijn in uw product of dienst, hoe u deze kunt bereiken, welke prijsstelling u het best kunt hanteren en via welke aanbieders u uw product het beste in de markt kunt zetten. Organisaties gebruiken marktonderzoek ook om kennis over een bepaalde categorie te krijgen en dit in te zetten voor pr-doeleinden. Daarmee is marktonderzoek vaak een zeer effectief en lang bruikbaar marketinginstrument.
Vormen van marktonderzoek
Er zijn veel verschillende vormen van marktonderzoek. De meest gehanteerde indeling is die van kwalitatief en kwantitatief. De keuze tussen deze twee wordt vaak bepaald door wat voor soort inzichten u zoekt en hoeveel kennis er al over een onderwerp beschikbaar is.
Wanneer zet u welke vorm in?
Kwalitatief onderzoek zet u in wanneer er weinig kennis beschikbaar is en u richting wilt krijgen bij het ontwikkelen van uw product, dienst of marketingstrategie. Een andere reden om kwalitatief onderzoek in te zetten is wanneer u een zeer specifieke doelgroep heeft die voor marktonderzoek niet in grote getale te benaderen is.
Kwantitatief onderzoek zet u in wanneer u al over bepaalde kennis over het onderwerp beschikt, deze wil toetsen en gevalideerde uitkomsten in de vorm van percentages wil krijgen. Het biedt u ook de mogelijkheid om resultaten te verdiepen naar specifieke doelgroepen; mits die goed te benaderen zijn voor kwantitatief onderzoek.
Wat is kwalitatief onderzoek
Bij kwalitatief onderzoek gaat het om verkennend onderzoek op basis van diepte-interviews. Het aantal interviews is beperkt en wordt per onderzoek bepaald – denk hierbij aan 6 – 12 interviews. Kwalitatief onderzoek kan in verschillende vormen plaatsvinden: 1-op-1 of via een groepsinterview, face-to-face op een centrale locatie, face-to-face bij de geïnterviewde op locatie of online. U kunt als opdrachtgever meekijken met de interviews wat u vaak al veel gevoel geeft bij hoe de doelgroep over uw product of dienst denkt. De resultaten zijn diepgaand en richtinggevend.
Wat is kwantitatief onderzoek
Bij kwantitatief onderzoek ondervraagt u een grotere groep en worden de inzichten naar percentages omgezet. Kwantitatief onderzoek bestaat in verschillende vormen. Tegenwoordig is veruit de meest gebruikte vorm online onderzoek. Dit kan onder een eigen klantenbestand zijn, maar ook via een online panel waar de meeste marktonderzoeksbureaus over (kunnen) beschikken. Zo weet u ook hoe mensen die nog geen klant van u zijn over uw product of dienst denken. Via een online panel kunt u vooraf uw doelgroep bepalen en deze in het onderzoek gericht benaderen.
Kosten en doorlooptijd
De kosten voor een marktonderzoekstraject zijn sterk afhankelijk van de vorm, het aantal vragen dat u wenst te stellen, de doelgroep en de complexiteit van het traject. Offertes voor marktonderzoek zijn vrijwel altijd maatwerk. De bandbreedte voor trajecten ligt meestal tussen de € 2.000,- en € 20.000,-.
Marktonderzoek laten uitvoeren
Marktonderzoek laten uitvoeren kan bijvoorbeeld via
Factbased Marktonderzoek. Maar er zijn tal van andere aanbieders die elk hun eigen specialisme hebben. Bekijk Startup24 voor een overzicht van
alle steden.