Overzicht van dit artikel

Categorie
Bekijk onze steden

Onderzoekspanel

Een onderzoekspanel is een groep mensen die regelmatig deelneemt aan marktonderzoek. Via deelname aan marktonderzoek kunnen deze panelleden geld verdienen, ontvangen ze waardebonnen of cadeaus. Onderzoekspanels worden door marktonderzoeksbureaus of andere bedrijven ingezet om vragen over de meest uiteenlopende onderwerpen te beantwoorden. Dit kunnen actuele thema’s zijn, vragen die betrekking hebben op nieuwe producten of diensten, meningen over specifieke onderwerpen of inzicht naar het gedrag van bepaalde doelgroepen. Onderzoekspanels worden vooral ingezet voor kwalitatief en voor kwantitatief onderzoek.

Deelnemen aan kwalitatief onderzoek

Bij kwalitatief onderzoek gaat het om een selectie van enkele mensen die door een interviewer (face-to-face of online) ondervraagd worden over een bepaald thema. De duur van dergelijke interviews liggen meestal tussen de 30 minuten en 2 uur. Beloningen voor deelname aan dergelijke onderzoeken liggen doorgaans hoog. Rond de € 50,- is vaak gangbaar.

Deelnemen aan kwantitatief onderzoek

Bij kwantitatief onderzoek gaat het vaak om deelname aan online vragenlijsten. Deze duren gemiddeld tussen de 5 en 15 minuten. Sommige onderzoekspanels werken met een beloning per vragenlijst in de vorm van een spaarsysteem. Denk hierbij aan € 0,20 tot € 2,00 per vragenlijst. Andere onderzoekspanels werken met verlotingen van geldbedragen, waardebonnen of andere prijzen.

Hoe vaak kan ik meedoen aan onderzoek?

Zowel voor deelnemen aan kwalitatief onderzoek als voor kwantitatief onderzoek geldt: vaak wordt er voor het onderzoek gezocht naar een bepaalde doelgroep. Voorafgaand aan het onderzoek worden enkele vragen gesteld om te bepalen of panelleden tot de doelgroep behoren. Hoe vaak panelleden voor onderzoeken worden uitgenodigd verschilt sterk per panel en per vorm. Bij sommige panels ontvangt u meerdere uitnodigingen per week, bij andere panels eenmaal per maand of zelfs minder vaak. Voor kwalitatief onderzoek worden panelleden gemiddeld minder vaak uitgenodigd dan voor kwantitatief onderzoek.

Aanmelden voor panels

Aanmelden van panels is meestal zeer eenvoudig. Door enkele algemene persoonsgegevens in te vullen bent u vaak al lid en wordt u vervolgens voor onderzoeken uitgenodigd.

Deelnemen aan marktonderzoek

Meedoen aan marktonderzoek kan via Trendpanel. Maar er zijn tal van andere onderzoekspanels waar u zich voor kunt aanmelden. Bekijk Startup24 voor een overzicht van alle steden.

Andere interessante artikelen

Meer leuke artikelen van Startup24 lezen? Bekijk hier andere artikelen over steden, marketing, home deco, sport en nog meer.

Sport en welzijn

Wat doet een voedingscoach

Wat doet een voedingscoach? Je hebt tegenwoordig een coach voor elke categorie die je maar kan bedenken. Een gezinscoach, stijlcoach, studiekeuzecoach, budgetcoach, internetcoach,
Lees verder »
Marketing

Marktonderzoeksbureau

Marktonderzoeksbureau Marktonderzoeksbureaus beantwoorden de meest uiteenlopende vragen van ondernemingen. Vaak gaan die vragen over marketing of productontwikkeling. Bijvoorbeeld welke doelgroepen geïnteresseerd zijn in
Lees verder »
Marketing

Onderzoekspanel

Onderzoekspanel Een onderzoekspanel is een groep mensen die regelmatig deelneemt aan marktonderzoek. Via deelname aan marktonderzoek kunnen deze panelleden geld verdienen, ontvangen ze
Lees verder »
Banner
Display advertising

Bannersetje

Wat is een banner? Een banner is een advertentie die wordt weergeven op een website. Je hebt ze ongekend weleens voorbij zien komen
Lees verder »
webstation webdesign webdevelopmentwordpress webdevelopmentgrafisch ontwerp