Crossborder ondernemen, wat is dat?
Cross border ondernemen is simpelweg ondernemen buiten je eigen landsgrenzen. Je moet het niet verder zoeken dan dat. Kreeg je wel eens een telefoontje of een mailtje vanuit het buitenland? Of heb je een aantal klanten in België? Dan is het misschien interessant voor jouw business om deze contreien wat verder te onderzoeken en eventueel je activiteiten uit te breiden.
Een webshop in verschillende landen
Het lijkt misschien logisch om je webshop te vertalen in het Engels, Frans en Spaans en verder te werken vanuit hetzelfde IP-adres en dezelfde domeinnaam. Maar helaas is dit niet de short-cut voor buitenlands succes. Ten eerste dat niet ideaal voor je vindbaarheid in de betreffende landen. Ten tweede zijn er een aantal zaken die je in je achterhoofd moet houden, zoals culturele verschillen in taal en gebruiken, maar ook praktische zaken zoals betalingsmogelijkheden. De achterkant van deze verschillende pagina’s worden simpelweg gekoppeld aan hetzelfde betalingssysteem, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Maar aan de voorkant kan de checkout er voor iedere bezoeker anders uitzien. Zo kan je bijvoorbeeld iDEAL aanbieden aan je Nederlandse klanten, maar hoeven je Belgische klanten deze optie niet te zien. Buitenlandse bezoekers krijgen dan enkel de keuze uit betaalmogelijkheden die voor hen favoriet zijn.Betaalmogelijkheden en keurmerken binnen de EU
Wil je je e-commerce business internationaal uitbreiden dan kies je logischerwijze ook voor een betaalprovider die ook cross boarder actief is en die weet wat er op vlak van betaalmogelijkheden leeft in het land waarin jij jouw merk gaat introduceren. Wil je ook Belgische klanten aanspreken, dan kan je beste Bankcontact aanvragen, dat is het meest gebruikte betaalmiddel in België. PayPal is dan weer een wereldwijd populair betaalmiddel, maar daarvoor moet je klant wel een creditcard hebben. Nationale keurmerken op je webshop kunnen klanten een gevoel van betrouwbaarheid geven. In de buurlanden kennen ze deze landspecifieke keurmerken waarschijnlijk niet. Europa heeft daarom een EMOTA-keurmerk.Buiten de EU
Bevind er zich voor jouw merk een interessante doelgroep buiten de EU? Dat zijn kansen die je zeker niet mag laten liggen. Onderzoek vooraf is natuurlijk wel aangeraden. Er zijn namelijk heel wat zaken waarmee rekening moet houden en op voorbereid moet zijn. Denk aan: de douane, verzendingen, invoerrechten, btw, producteisen en meer. Klinkt dat allemaal nog als wat te veel werk of risico? Keurmerken zoals Stichting Thuiswinkel en WebwinkelKeur kunnen je hierbij helpen. Voorzichtige stapjes wagen over de grens, probeer dan eerst eens een account op eBay, Amazon of Alibaba. Via deze platforms kan je je producten iets toegankelijker op de buitenlandse markt brengen. Veel succes!